DFDS    

    

 

foto: Esbjerg, Kai W. Mosgaard ©

        M/S England

Færgerute(r) og operatør:
Esbjerg - Harwich (Parkeston Quai)
Rederiet DFDS A/S, København
Hjemsted: Esbjerg

Kaldesignal: OZJV

Hoveddata: 

Længde over alt:

140,00 m

Length p p:

m

Bredde:

19,33 m

Dybgang:

5,54 m

Bruttotonnage:

8.221 rt

Nettotonnage:

4.277 rt

TDW:

1.428 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

t

Bil kapacitet:

100 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Passagerlounge:

pl.

 

pl.

Kahytter:

?? stk.

Køjepladser:

467 pl.

Passagerpladser Ialt:

467 pl.

 

Konstruktionsværft:
Helsingør Skibsværft A/S, DK (#369)

Byggeår:

1964

Køl lagt:

09-05-1963

Søsat:

10-12-1963

Prøvetur:

14/15-05-1964

Leveret til ejer:

25-05-1964

Indsat:

11-06-1964

Ombygningsår:

1971/74/77

Sidste tur:

23-03-1983

Forlist:

2001

Levetid:

37 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x B&W 1050-VT2BF diesel

14.000 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

21 knob

Max. passagerer:

467


Ramper/Porte: 

Sideportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

England:

1964-1986

America XIII:

1986-1987

Emma:

1987-1988

Europa:

1988-2001

:

-


Historie:
Leveret som
ENGLAND 25. maj 1964 til Rederiet DFDS A/S, København
11-06-
1964: Indsat på ruten Esbjerg - Harwich. I perioden 1964-1974 var skibet hovedsalig beskæftiget på nørdsøruten Esbjerg - Harwich.
07 - 12-12-1966: Fungerede som hotel- skib ved Kvæsthusbroen i Køben- havn under festlighederne ifm.DFDS´s 100 år´s jubilæum.
11-11-1967 - 26-03-1968: Fire krydstogt København - Vest Indien.
30-09 - 11-11-1970: Indsat på ruten København - Oslo.
04-01 - 11-02 og 05 - 23-03-1971: Om- bygget på Ålborg Værft A/S. Køjeka- paciteten udvides til 566.
12-02 - 04-03-1971: Indsat på ruten København - Oslo.
01-10-1971 - 21-02-1972 og 25-10 - 21- 12-1972: Indsat på ruten København - Oslo.
1972: Skrogfarven ændres fra lys grå til hvid.
1974: Atter ombygget: køjekapaci- teten indskrænket med 68. Ny bil kapacitet: 120 personbiler. Efter at være blevet afløst af nybygningen "Dana Regina" på Esbjerg-Harwich ruten, bliver rutefarten ændret til sommersejlads Esbjerg - Thorshavn/ Newcastle.
09-07-1974: Afgik fra Esbjerg på første tur til Thorshavn.
1974: Udchartret til Det Bergenske D/S
09-10-1974 - 21-05-1975: Indsat på ruten Bergen - Stavanger - Newcastle.
02-11-1975 - 06-05-1976, 08 - 21-05- 1977, 17 - 27-05-1978, 22-04 - 05-05- 1979, 04 - 25-05-1980 og 14-04 til 09-06- 1982: Indsat på ruten København - Oslo.
30-11 - 22-12-1976 og 06 - 20-03-1977: Indsat på ruten Esbjerg - Harwich.
1977: Ombygget i Esbjerg. Ekstra ag- terdæk installeret. Bil kapaciteten indskrænket med 25.
26-05 - 26-09-1977: Indsat på ruten Esbjerg - Thorshavn/Newcastle.
23-02 - 10-05-1978: Beboelsesskib ved Stord Værft, Norge.
1978: Sommerfart Esbjerg - Newcast- le/Thorshavn.
09-1979: Indsat på ruten Esbjerg - Cuxhaven - Harwich.
1980: Sommerfart Esbjerg - Newcast- le/Thorshavn.
09-1980: I timecharter Harwich/ Immingham - Zeebrügge.
1981: I sommerfart Esbjerg  - Newcastle og Newcastle - Oslo.
1982: I sommerfart Esbjerg - Newcastle og Newcastle - Oslo.
23-03-1983: Oplagt i Esbjerg.
16-09-1983: Solgt til Cunard S.S. Co. Plc., London. Navn uændret.
23-09-1983: Overtaget af de nye ejere i Frederikshavn.
1983: Afgik fra Tilbury til Sydatlanten for 2 års fart mellem Cape Town og Falklansøerne med arbejdere som var i færd med at anlægge en ny lufthavn på øerne.
1985: Ankomst til Birkenhead fra Syd- atlanten, og herefter lagt op.
1986: Solgt til Start Point Investments S.A. (Bilinder Marine Corp. S.A.), Panama. Omdøbt til
AMERICA XIII.
23-12-1986: Afgik fra Birkenhead og 02-01-1987 passeredes Suez kanalen med kurs mod Jeddah.
1987: Oplagt i Piræus, Grækenland.
1987: Omdøbt til
EMMA.
1988: Omdøbt til
EUROPA.
03-2001: Solgt til ophugning
05-2001: Sunket under bugsering i Rø- dehavet på vej til ophugning i Al- ang, Indien. Der har efterfølgende været anledning til undersøgelser af sejladsen efter Suez. Meget tydede nemlig på, at besætningen på den rusiskejede slæbebåd måske havde haft en finger med i spillet omkring passagerskibets forlis. Forsikringssel- skabets undersøgelsesafdeling efter- prøvede de mange rygter, der var sejlet i kølvandet på forliset. Et af dis- se gik på, at slæbebådens besæt- ning skulle have solgt en god del af "Europa"s udrustning efter passage af Suez-kanalen. Købere skulle være ægyptiske "krejlere". Skibet var at- traktivt på den måde, idet alt udsty- ret til ombygning til luxus lystyacht al- lerede var ombord og blev solgt med til ophugningen. "Europa" blev købt til Grækenland på vegne af en arabisk rigmand, der skulle bruge den til private formål. Det har nok ikke været helt billige ting, der var ombord. Hvor meget af dette der fulgte med til bunden af Rødehavet står hen i det uvisse. Ophuggerne bliev sikkert holdt skadesløse og gam le "England" gik stille og roligt til bunds.... Sic Trasit Gloria Mundi!.

search this site the web

search engine by freefind