DFDS    

    

 

foto: København - Kai W. Mosgaard ©

        M/F Dana Gloria

Færgerute(r) og operatør:
Esbjerg - Newcastle upon Tyne
København - Oslo
DFDS Seaways, København
Hjemsted: Esbjerg

Kaldesignal: OWPU - 73.6018.6

Hoveddata: 

Længde over alt:

153,12 m

Length p p:

139,33 m

Bredde:

22,23 m

Dybgang:

6,32 m

Bruttoregistertons:

12.348 t

Nettoregistertons:

6.198 t

TDW:

1.718 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

antal jernbaneenheder:

0 gsv.

Bil kapacitet:

240


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

 

pl.

Antal kahytter:

?? stk.

Køjepladser:

859 pl.

Passagerpladser ialt:

1.200 pl.

Forhistorie:
09-07-
1975: Leveret som M/F Wellamo til Finska Ångfartygs A/B, Helsinki.
18-07-1975: Indsat for Silja Line på ruten Helsinki - Stockholm.
1979: Navn på ejer ændret til Finska Ångfartygs A/B (EFFOA) (Finland Steamship Co. Ltd.).

 

Konstruktionsværft:
ADubigeon-Normandie S.A, F (#142)

Byggeår:

1975

Køl lagt:

23-04-1974

Søsat:

15-09-1974

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

04-05-1981

Indsat:

02-06-1981

Ombygningsår:

1989

Sidste tur:

25-07-1994

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x Pielstick 12PC2V-400

24.000 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

22,0 knob

Max. passagerer:

1.200


Ramper/Porte:
 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Wellamo:

1975-1981

Svea Corona:

1984-1985

Dana Gloria:

1985-1989

King of Scandinavia:

1989-1994

Color Viking:

1994-1998

Jupiter:

1998 -

:

-


Historie:
06-
1979:  Salgsaftale mellem Finska Ångfartygs A/B og DFDS underskrevet.  DFDS overtog skibet 05-1981.
23-04-1981: Solgt til DFDS, Esbjerg (Fra 10-01-1989 København).
04-05-1981: Overtaget 04-05 af DFDS.
23-05-1981: Afgik fra Ålborg Værft til København.
25-05-1981: Omdøbt til "
Dana Gloria".
02-06-1981 - 02-10-1983: Indsat på ruten Esbjerg-Newcastle og hvert år i perioden maj/juni til august/ sep- tember også Gøteborg-Newcastle.
12-10 - 1912-1983: Indsat på ruten København-Oslo.
03-02-1984 - 22-05-1985: Omdøbt til
Svea Corona og udchartret til Johnson Line A/B fra 30-01-1984 til 20-05-1985.
06-02-1984 - 18-05-1985: Indsat på ruten Stockholm-Mariehamn-Turku.
01-06-1985: Genindsat på ruten København-Oslo.
07-11-1988:  Afgik fra København til Papenburg for at blive forlænget på Meyer Werft.
10-01-1989: Omdøbt ”
King Of Scandinavia”.  
04-02-1989: Afgik fra Emden efter ombygningen ved Meyer Werft, Papenburg. Ny længde 175,30 m. Ny Brt/Nrt/Tdw 20.581/10.114/2.857. Antal køretøjer: 285 personbiler. 1.175 køjepladser. Passagerantal uændret.
09-02-1989:  Navngivning i Oslo.
16-08-1990: Omregistreret til Dansk Internationalt Skibsregister (D.I.S.).
1990: Ruten ændret til København- Helsingborg-Oslo
08-1994: Solgt til Color Line, Bergen, Norge. Omdøbt til ”
Color Viking”. Indsat på ruten Bergen-Haugesund- Stavanger-Newcastle.
1998: Solgt til Fjord Line A/s, Bergen, Norge. Omdøbt til ”
Jupiter”. Rute uændret.

search this site the web

search engine by freefind