DFDS    

    

 

foto: Frihavnen - 26-07-2008 - Kai W. Mosgaard ©

        M/S Crown of Scandinavia

Færgerute(r) og operatør:
København - (Helsingborg -) Oslo
DFDS Seaways A/S, København
Hjemsted: København

Kaldesignal: OXRA6 - 89.1761.3

Hoveddata: 

Længde over alt:

171,32 m

Length p p:

149,80 m

Bredde:

28,20 m

Dybgang:

6,37 m

Bruttotonnage:

35.498 t

Nettotonnage:

21.021 t

Dwt:

2.940 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Lastkapacitet:

970 m

Bil kapacitet:

450 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

 

pl.

Kahytter:

637 stk.

Køjepladser:

2.026 pl.

Passagerpladser ialt:

2.170 pl.

 

Forhistorie:
Skibet skulle have været leveret som FRANS KOCKUM til rederiet Sea-Link A/B, Malmø for at blive indsat på Sea-Link´s rute mellem (København/) Malmø og Travemünde /Lübeck. Forsinkelser på byggeværftet samt dårlig økonomi på ruten, gjorde imid- lertid at skibet bliver afbestilt inden le- vering. Byggeriet fortsattes dog med reduceret fart. Skibet blev færdig- bygget og navngives THOMAS MANN.

Konstruktionsværft:
Sour Brodogradevna Industija, Split, KRO (#373)

Byggeår:

06-1994

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

06-1994

Indsat:

26-07-1994

Ombygningsår:

1994

Sidste tur:

-

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x Pielstick 12PC2-6V400

26.400 kW

Max. hastighed:

22 knob

Servicefart:

21½ knob

Max. passagerer:

2.170


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Frans Kochum:

1994

Thomas Mann:

1994

Crown of Scandinavia:

1994 -

:

-


Historie:
05-02-1994: DFDS Seaways fik købs- option på skibet.
12-05-1994: Solgt til DFDS Seaways A/S,  København
07-06-1994: Registreret for Sea-Link AB, Malmø.
07-06-1994: Registreret solgt til DFDS Seaways A/S, København.
11-06-1994: Afleveret til DFDS og omdøbt CROWN OF SCANDINAVIA. På vej fra byggeværftet dokkede skibet i Bremerhaven, hvor det bl.a. fik på- bygget agtersponson-tanke ("Duck-tails").
26-07-1994: Indsat på ruten Køben- havn - Helsingborg - Oslo.
1999: Rederiets navn ændret til DFDS Seaways.
05-05-2004: Prøveanløb af det nye leje i Mellembassinet, Københavns Havn
15-05-2004: Fremvisning i Malmö.
01 - 17-01-2005: Ombyget ved Öre-sundsvarvet, Landskrona.
15-10-2006: Anløb af Helsingborg til/fra Oslo ophører.
01-11-2006: På grund af hårdt vejr kunne man ikke komma in til Kø-benhavn; men måtte ligge under-drejet ud for Landskrona. Først ved 17:30-tiden kom man til kaj i Køben-havn.

search this site the web

search engine by freefind