foto: Ukendt fotograf ©

        M/F Clare

Færgerute og operatør:
Div. charterkontrakter
C.J. Wrist Shipping, Aalborg
Hjemsted: Oslo

Kaldesignal: LAUI5 - 72.1472.7

Hoveddata: 

Længde over alt:

113,40 m

Length p p:

103,40 m

Bredde:

17,80 m

Dybgang:

5,32 m

Bruttotonnage:

5.617 t

Nettotonnage:

1.686 t

Dwt:

2.850 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

? m

Frihøjde vejrdæk:

? m

Sporantal:

0

Lastlængde:

796 m

antal trailerenheder:

65

Bil kapacitet:

?? biler


Passagerpladser m.m.:

Køjepladser

12 pl.

 

pl.

Passagerpladser ialt:

12 pl.

 

Forhistorie:
Leveres som M/S "WESERTAL" 22-07-1972 til J.A. Reinecke & Co, Lübeck, BRD (Registrerad for KG Transcanaria Schiffahrtsgesellschaft Reinecke & Co., Hamburg).
11-1972 - 03-1973: Udchartret til Meyer Lines. Omdøbt til "
MEYER EXPRESS". Indsat Kiel - Moss - Horten.
05-1973: Omdøbt til "
WESERTAL".
19-05 - 22-12-1973: Udchartret til Jahre Line A/S, Oslo. Indsat Kiel - Oslo.
08-01 - 10-06-1974: Udchartret til North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Indsat Zeebrugge - Hull. Det var tænkt at omdøbe fartøjet til "
Norcloud"; men det blev ikke til noget.
1975 - 02-1977: Udchartret til Roto Line. Indsat Göteborg Wallhamn - Felixstowe.
01-01-1980 - 12-1981 Udchartret til Saga Linjen, Helsingborg. Indsat Travemünde - Helsingborg.
1982:  Registreret for Partenreederei MS Wesertal.
05-1982: Utchartret til Townsend Thoresen (European Ferries) 14 dage. Indsat Felixstowe - Rotterdam Europoort.
23-12-1985 - 05-01-1986: Repareret i Bremerhaven.
06-01-1986 - 02-1988: Udchartret til Olau UK Ltd. Indsat Vlissingen - Sherness.
26-08-1988 - 25-10-1991 Udchartret til North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Indsat Zeebrugge - Middlesbrough.
25-10 - 15-11-1991: Udchartret til North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Indsat Rotterdam - Hull.
1992:  Registreret for Atlantic Sun Shipping Co., Limassol, Cypern. Omdøbt til "
NORCREST".
07-01 - 12-11-1992: Udchartret til North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Indsat Rotterdam/Zeebrugge - Hull.
1993:  Solgt til CO.NA.TIR. SpA, Trapani, Italien. Omdøbt til "
VINZIA E".
04-06-1993 - 09-1994: Udchartret til Stena Sealink Line. Indsat Newhaven - Dieppe.
16-12-1994: Solgt til Clare Business Ltd., Oslo (NIS), Norge. Omdøbt til "
DANA BALTICA".
1994:  Udchartret til Dan-Liet Line. Indsat Fredericia - Klaipeda.
04-08-1995: Udchartret til DFDS. Indsat København - Malmö - Klaipeda.

Konstruktionsværft:
Rickmers Werft, Bremerhaven, BRD (#367)

Byggeår:

07-1972

Køl lagt:

-

Søsat:

06-05-1972

Prøvetur:

-

Leveret til "ejer":

22-07-1972

Indsat:

??

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

??

Ophugget:

??

Levetid:

?? år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x MaK 8M551AK

5.002 kW

Max. hastighed:

17,0 knob

Servicefart:

16,0 knob

Max. passagerer:

12


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

ingen

Agterportens bredde:

?? m


Andre navne/ejere: 

Wesertal:

1972

Meyer Express:

1972-1973

Wesertal:

1973-1992

Norcrest:

1992-1993

Vinzia E:

1993-1994

Dana Baltica:

1994-1996

Clare:

1996 -


Historie:
05-
1996: Afsluttet charter til DFDS. Omdøbt til "CLARE".
05 - 29-11-1996: Udchartret til Norfolk Line. Indsat Scheveningen - Felixstowe.
12-1996 - 08-04-1997: Udchartret til Strandfaraskip Landsins, Torshavn, Færøerne. Indsat Torshavn - Aberdeen - Cuxhaven.
04-1997: Udchartret til Amber Line. Indsat Karlshamn - Leipaja.
21-05 - 12-1997: Udchartret til NorSea Link. Indsat Kristiansand - Eemshaven.
01-02-1998: Atter udchartret til DFDS, København. Indsat Fredericia - København - Klaipeda.
12-1998: Indsat Ijmuiden - North Shields.
??-01 - 23-01-1999: Udchartret til Nato som troppetransportskib.
23-01-1999: Indsat Ijmuiden - North Shields.
04-1999: Udchartret til Cargo Connect Transport&Logistic (CCTL), Hamburg. Indsat Hamburg - Hull.
15-09-1999: Udchartret til International Atlantic Line. Indsat Southampton - Bayonne.
05-2000: Udchartret til Condor Ferries. Indsat Portsmouth - Jersey - Guernsey.
07-2000: Oplagt i Horsens med maskinskade.
08-2000: Solgt til Linie 3 (Management Rederiet Otto Danielsen), Nassau, Bahamas (registrerad for Clare Maritime Aps, Nassau, Bahamas).
08-2000: Repareret ved Svendborg Værft.
25-11-2000: Udchartret til Poseidon Schiffahrt, Lübeck. Indsat Kiel - Riga.
22-01 - 12-03-2001: Udchartret til Bornholmstrafikken, Rønne. Indsat Rønne - Ystad.
03-2001: Udchartret til Smyril Line. Indsat Hanstholm - Lerwick - Torshavn.
200?:  Registreret for Fornæs Skibsophugning A/S, Grenå (Michael Svendsen, Kristen Hjelm). Sat under Norsk flag, hjemmehavn: Oslo.
03-11-2002: I hårdt vejr fir fartøjet maskinskade på ruten mellem Torshavn og Hanstholm.
07-11-2002: Bugseret til Invergordon, Skotland, hvor maskineriet og andre skader blev repareret.
09-09-2003: Afsluttet charter for Smyril Line.
26-10-2003: Oplagt i Frederikshavn.
11 - 12-2003: Udchartret til NorthLink. Indsat Lerwick - Aberdeen.
12-2003: Oplagt i Bergen, Norge.
06-01-2004: Udchartret til NorthLink. Indsat Lerwick - Aberdeen.
29-07-2004: Melding om brand i maskinrummet efter afsejling fra Aberdeen.
07-2004: Repareret i Frederikshavn.
28-08-2004: Atter i trafik.

search this site the web

search engine by freefind