DSB Færger    

    

 

foto: Ukendt fotograf (postkort) ©

        D/F Christian IX

Færgerute(r) og operatør:
Korsør - Nyborg (Storebælt)
København - Malmø (afløserfærge)
DSB Færger, København
Hjemsted: Korsør

Kaldesignal:

Hoveddata: 

Længde over alt:

88,90 m

Length p p:

88,40 m

Bredde:

17,70 m

Dybgang:

3,65 m

Bruttotonnage:

1510/1651* rt

Nettotonnage:

593/651* rt

TDW:

- t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

2

Sporlængde:

143/157* m

antal jernbaneenheder:

18 gsv.

Bil kapacitet:

ca. 100 biler


Passagerpladser m.m.:

1. klasse Rygersalon:

pl.

1. klasse Ikkerygersalon:

pl.

3. klasse salon:

pl.

 

pl.

Passagerpladser ialt:

1.200 pl.

 * Efter ombygning

-

 

Konstruktionsværft:
Burmeister & Wain, Kbh, DK (#267)

Byggeår:

1908

Køl lagt:

-

Søsat:

29-08-1908

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

28-10-1908

Indsat:

11-1908

Ombygningsår:

1928

Sidste tur:

1964

Ophugget:

1965

Levetid:

57 år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x 3-Cyl. (H-M-L) damp.

2.260 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

15,1 knob

Max. passagerer:

1.200


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Christian IX:

1908-1964

Borgholm:

1964-1965

solgt til ophugning:

1965

:

-


Historie:
Leveret som D/F CHRISTIAN IX den 28. oktober 1908 til De danske Statsbaner, København
11-1908: Indsat på overfarten mellem Korsør og Nyborg.
20-04-1940: Færgen ramte en mine i Storebælt og sank på 8 m vanddyb-de. Færgen bjerget efter en tid og bugseret ind til Nakskov værft for provisorisk reparation. Senere bug-seret til København for permanent reparation.
06-1941: Atter i trafik.
14-10-1944: Færgen beslaglagdes af den tyske marine for at anvendes som troppetransportskib - primært i de norske fjorde.
1945:  Efter krigsafslutningen gen-fandtes færgen i Narvik og tilbagele-veredes til DSB i juli måned. Bugseret til København for renovering.
1946 - 1964: Indsat på ruten mellem Korsør og Nyborg.
1947 - 1964:  Tillige reservefærge på ruten Malmö - København.
14-03-1964: Solgt til Rederi Ab Nordö, Kalmar (Registreret for Færgeselska-bet af 1964 i København). Omdøbt til BORGHOLM.
05-1964: Indsat på ruten Oknö - Borg-holm.
09-1964: Færgen ramponerede den yderste dykdalbe i havnen i Oknö og oplagdes i Oskarshamn efter havariet.
1965: Solgt til Persöner Ab, Ystad for ophugning.

search this site the web

search engine by freefind