Scandlines    

    

 

foto: Fotograf ukendt ©

        HSC Cat-Link IV

Færgerute(r) og operatør:
Aarhus - Kalundborg
Scandlines A/S, København
Hjemsted: Aarhus

Kaldesignal: OZQH - 91.7605.8

Hoveddata: 

Længde over alt:

91,30 m

Length p p:

 m

Bredde:

26,00 m

Dybgang:

3,70 m

Bruttoregistertons:

5.617 t

Nettoregistertons:

2.311 t

TDW:

500 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

antal jernbaneenheder:

0 gsv.

Bil kapacitet:

240 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Cafeteria:

pl.

Hall lounge:

pl.

Passagerpladser ialt:

600 pl.

hsc Max Mols © Foto Jan Rose.

 

 

Konstruktionsværft:
InCat Australia Pty Ltd, Hobart Yard, Australien (#48)

Byggeår:

1998

Køl lagt:

-

Søsat:

28-03-1998

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

22-05-1998

Indsat:

22-05-1998

Ombygningsår:

-

Sidste tur:

01-1999

Ophugget:

-

Levetid:

-


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 4 x Ruston 20RH270, der hver især trækker 1 LIPs 145/3 drejelig vandjet

28.320 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

44,0 knob

Max. passagerer:

600


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Cat-Link IV:

1998-1999

Max Mols:

1999-2004

Caen Express:

2004 -

:

-

:

-

Historie:
22-05-
1998: Leveret som HSC CAT-LINK IV til Scandlines og indsat på Kattegatruten Århus – Kalundborg.
01-1999:  Overført til Mols-Linien. Omdøbt til ”
Max Mols”.
26-04-1999: Indsat på ruten Aarhus – Sjællands Odde.
04-2000: Taget ud af drift. Oplagt i Århus. Har dog afløst søsteren ”
Mads Mols” i flere perioder.
01-05-2000: Udchartret for et halvt år til Marine Atlantic, St John, Canada. I fart North Sydney - Port aux Basques
11-2000: Tilbageleveret fra charteren. Oplagt i Århus.
09-07-2001: Da det efter en brand ombord på Scandlines færgen "Sassnitz" blev nødvendigt at overføre færgen "Rügen" som erstatning på ruten Trelleborg - Sassnitz. Derfor blev "Max Mols" indsat som reserve på "Rügen"s normale rute Rønne - Rügen.
08-2001: Atter oplagt i Århus.
19-04 - 30-09-2002: Udchartret til Riga Sea Line.
25-04-2002: Indsat på ruten Riga - Nynäshamn.
19-09-2002: Har sejlet sidste tur. Efter værftsophold i Fredericia, atter oplagt i Århus
2004: Udchartret til P&O Ferries, England for en syv måneders periode. Indsat på en ny rute mellem Portsmouth og Ouisstreham (Caen). Markedsføres under navnet "
Caen Express".
10-2004: Tilbageleveret.
10-2004: Værftsbesøg i Frederikshavn.
11-2004: Atter indsat på ruten Århus - Sjællands Odde.

search this site the web

search engine by freefind