Færgerute(r)
og operatør:
Moss
- Horten Tønsberg
- Strömstad
Rederi
A/S Alpha, Moss,
Norge.
Hjemsted: Moss
Kaldesignal:
Hoveddata:
Længde
over
alt: |
85,54
m |
Length
p p: |
m |
Bredde: |
16,03
m |
Dybgang: |
4,92
m |
Bruttoregistertons: |
2.997
t |
Nettoregistertons: |
t |
TDW: |
1.733
t |
Lastekapacitet:
Frihøjde
hoveddæk: |
m |
Frihøjde
hængedæk: |
-
m |
Sporantal: |
0 |
Sporlængde: |
m |
antal
jernbaneenheder: |
gsv. |
Bil
kapacitet: |
120
stk.
|
Passagerpladser
m.m.:
Restaurant: |
- pl. |
Lounge: |
- pl. |
Hall
lounge: |
- pl. |
|
- pl. |
|
- pl. |
Antal
kahytter: |
- stk. |
køjepladser
ialt: |
? pl. |
Passagerpladser ialt: |
500 pl. |
|
- |
|

|
Konstruktionsværft:
Moss Rosenberg
Verft A/S, Moss,
Norge.
(#178)
Byggeår: |
1973 |
Køl
lagt: |
- |
Søsat: |
03-1973 |
Prøvetur: |
- |
Leveret
til
ejer: |
30-04-1973 |
Indsat: |
01-05-1973 |
Ombygningsår: |
1981 |
Sidste
tur: |
10-1981 |
Ophugget: |
- |
Levetid: |
- år |
Hoveddata (fortsat):
Hovedmaskineri:
2 x
8-cyl.,
Alpha-Wichmann
diesel.
|
2.619
kW |
Max.
hastighed: |
knob |
Servicefart: |
15
knob |
Max.
passagerer: |
500 |
Ramper/Porte:
Bovportens
bredde: |
m |
Agterportens
bredde: |
m |
Andre
navne/ejere:
Bastø V: |
1973-1979 |
Hanstholm: |
1979-1981 |
Bahrat
Sema: |
1981
- |
: |
- |
: |
- |
Historie:
Leveret
som BASTØ V 30. april 1973 til
Rederi A/S Alpha,
Moss, Norge.
01-05-1973 - 07-06-1973:
Indsat på
ruten mellem Moss
og Horten. 08-06-1973:
Indsat I sommerselads
mellem Tønsberg
og Strömstad.
1973: Efterår,
Indsat Moss - Horten.
1974: Anvendt som
reservefartøj
mellan Moss og Horten.
20-11-1974 - 16-03-1975:
Udchartret til Olau
Line. Indsat på
ruten Sherness -
Vlissingen.
03-1975: Udchartret
til Lion Ferry.
Indsat Varberg -
Grenå.
05-1975 - 11-1975:
Udchartret som lastfærge
for transporter
mellem Rotterdam
og Stavanger.
20-11-1975 - 01-07-1976:
Udchartret til Cotunav
(Det tunesiske Statsrederi)
for trafik som lastfærge
mellem Marseille
og La Goulette.
15-07-1976 - 15-08-1976:
Indsat mellem Moss
og Horten. 01-09-1976
- 15-05-1977: Udchartret
til Rederi A/S Hoegh-Autoliners,
Oslo for transporter
rundt I Den persiske
Golf. 16-05-1977:
Oplagt/reservefærge
i Moss. 10-06-1979
- 25-12-1979: Udchartret
til K/S Scanline
(Mosvold Shipping
Co), Norge. Omdøbt
til HANSTHOLM. Indsat
mellem Kristiansand
og Hanstholm.
12-1979 - 10-1981:
Udchartret til Libyan
Maritime, Tripolis,
Libyen. 20-10-1981:
Omdøbt til
BASTØ
V. Anvendt
som reservefærge
mellem Moss og Horten.
28-10-1981: Solgt
til India State
Shipping Company
of The Republic
of India, Bombay,
Indien. 04-11-1981:
Omdøbt til
BHARAT
SEEMA på
Dannebrog Værft,
Århus, hvor
bl.a bildækket
ombyggedes til passageraptering.
08-06-1982: Indsat
på rute mellem
Cochikode og Laccadive
Island. 06-04-2004:
Solgt til M/S Lakshadweep
Devellopment Corporation,
Indien. |