foto: Kai W. Mosgaard ©

        M/F Bastø V

Færgerute(r) og operatør:
Moss - Horten
Tønsberg - Strömstad
Rederi A/S Alpha, Moss, Norge.
Hjemsted: Moss

Kaldesignal:

Hoveddata: 

Længde over alt:

85,54 m

Length p p:

 m

Bredde:

16,03 m

Dybgang:

4,92 m

Bruttoregistertons:

2.997 t

Nettoregistertons:

t

TDW:

1.733 t


Lastekapacitet:
 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

m

antal jernbaneenheder:

gsv.

Bil kapacitet:

120 stk.


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

- pl.

Lounge:

- pl.

Hall lounge:

- pl.

 

- pl.

 

- pl.

Antal kahytter:

- stk.

køjepladser ialt:

? pl.

Passagerpladser ialt:

500 pl.

 

-

 

Konstruktionsværft:
Moss Rosenberg Verft A/S, Moss, Norge. (#178)

Byggeår:

1973

Køl lagt:

-

Søsat:

03-1973

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

30-04-1973

Indsat:

01-05-1973

Ombygningsår:

1981

Sidste tur:

10-1981

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x 8-cyl., Alpha-Wichmann diesel.

2.619 kW

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

15 knob

Max. passagerer:

500


Ramper/Porte:
 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Bastø V:

1973-1979

Hanstholm:

1979-1981

Bahrat Sema:

1981 -

:

-

:

-

Historie:
Leveret som BASTØ V 30. april 1973 til Rederi A/S Alpha, Moss, Norge.
01-05-1973 - 07-06-1973: Indsat på ruten mellem Moss og Horten.
08-06-1973: Indsat I sommerselads mellem Tønsberg og Strömstad.
1973: Efterår, Indsat Moss - Horten.
1974: Anvendt som reservefartøj mellan Moss og Horten.
20-11-1974 - 16-03-1975: Udchartret til Olau Line. Indsat på ruten Sherness - Vlissingen.
03-1975: Udchartret til Lion Ferry. Indsat Varberg - Grenå.
05-1975 - 11-1975: Udchartret som lastfærge for transporter mellem Rotterdam og Stavanger.
20-11-1975 - 01-07-1976: Udchartret til Cotunav (Det tunesiske Statsrederi) for trafik som lastfærge mellem Marseille og La Goulette.
15-07-1976 - 15-08-1976: Indsat mellem Moss og Horten.
01-09-1976 - 15-05-1977: Udchartret til Rederi A/S Hoegh-Autoliners, Oslo for transporter rundt I Den persiske Golf.
16-05-1977: Oplagt/reservefærge i Moss.
10-06-1979 - 25-12-1979: Udchartret til K/S Scanline (Mosvold Shipping Co), Norge. Omdøbt til
HANSTHOLM. Indsat mellem Kristiansand og Hanstholm.
12-1979 - 10-1981: Udchartret til Libyan Maritime, Tripolis, Libyen.
20-10-1981: Omdøbt til
BASTØ V. Anvendt som reservefærge mellem Moss og Horten.
28-10-1981: Solgt til India State Shipping Company of The Republic of India, Bombay, Indien.
04-11-1981: Omdøbt til
BHARAT SEEMA på Dannebrog Værft, Århus, hvor bl.a bildækket ombyggedes til passageraptering.
08-06-1982: Indsat på rute mellem Cochikode og Laccadive Island.
06-04-2004: Solgt til M/S Lakshadweep Devellopment Corporation, Indien.

search this site the web

search engine by freefind