Ø-færger    

    

 

arkivfoto: Kai W. Mosgaard ©

        M/F A.L.B. (Ahlefeldt Laurvig Bille)

Færgerute(r) og operatør:
Svendborg - Rudkøbing - Marstal
A/S Sydfyenske Dampskibsselskab, Svendborg
Hjemsted: Svendborg

Kaldesignal: NKPG > OUNP

Hoveddata: 

Længde over alt:

29,50 m

Length p p:

28,75 m

Bredde:

6,78 m

Dybgang:

1,95 m

Bruttoregistertons:

85,41 t

Nettoregistertons:

23,53 t

TDW:

50 t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

m

Frihøjde hængedæk:

- m

Sporantal:

0

Sporlængde:

0 m

Godskapacitet ialt:

27 m

Bil kapacitet:

14 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Passagersalon:

pl.

Dækspladser:

pl.

 

pl.

Passagerpladser ialt:

110 pl.

 

Konstruktionsværft:
Svendborg Skibsværft, DK (#37)

Byggeår:

1932

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

-

Leveret til ejer:

1932

Indsat:

04-1932

Ombygningsår:

1942/1949/1965

Sidste tur:

1966

Ophugget:

-

Levetid:

- år


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 1 x Frichs diesel

195 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

9 knob

Max. passagerer:

110


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

A.L.B.:

1932-1968

Ærø:

1968-1979

Ærøboen:

1979-1993

stationær husbåd:

19?? -

:

-

:

-

:

-

Historie:
1932: Leveret som M/F A.L.B. (Ahlefeld Laurvig Bille) og indsat på ruten Svendborg – Rudkøbing – Marstal.
1942: Ombygget, således at der kunne køre biler ombord via agterskibet.
1949: Ombygget, således at der kunne køre biler ombord via forskibet.
1965: Ny hovedmotor installeret, 1 stk. B&W Alpha på 280 hk.
1965: Indsat på ruten Rudkøbing – Strynø. Ophørt 1966.
1966: Oplagt i Svendborg.
1968: Solgt til Carmen Curlers A/S, Kalundborg. Navn uændret.
1968:  Solgt til D/S Ærø, Ærøskøbing. Omdøbt til ”
Ærø”. Indsat på sommerruten Søby – Mommark for regning af I/S Skjoldnæs, Ærø. Sejlede desuden postture Ærøskøbing – Svendborg morgen og aften.
1973: Indsart på ruten Svendborg – Skarø – Drejø.
1979: Omdøbt til ”
Ærøboen”.
02-09-1993: Forlist, kæntrede i lejet på Skarø. Hævet 09-09 og bragt til Svendborg, hvorefter den overgik til bjergningsselskabet. Færgen blev senere solgt til en privatperson, som indrettede den til husbåd i Københavns sydhavn.

search this site the web

search engine by freefind