Ø-færger    

    

 

foto: (postkort) ukendt fotograf ©

        M/F Ærø

Færgerute(r) og operatør:
Svendborg - Ærøskøbing
A/S Dampskibsselskabet Ærø, Ærøskøbing
Hjemsted: Ærøskøbing

Kaldesignal: 71.1956.3

Hoveddata: 

Længde over alt:

37,00 m

Length p p:

m

Bredde:

8,26 m

Dybgang:

3,00 m

Bruttotonnage:

288 rt

Nettotonnage:

88 rt

TDW:

t


Lastekapacitet: 

Frihøjde hoveddæk:

m

Sporantal:

1

Sporlængde:

37 m

Godskapacitet:

ca. 4 godsv.

Bil kapacitet:

20 biler


Passagerpladser m.m.:

Restaurant:

pl.

Passagersalon:

pl.

:

pl.

 

pl.

Passagerpladser ialt:

400 pl.

 

mf Ero

 

Konstruktionsværft:
Svendborg Skibsværft A/S, DK (#36)

Byggeår:

1931

Køl lagt:

-

Søsat:

-

Prøvetur:

22-06-1931

Leveret til ejer:

23-06-1931

Indsat:

06-1931

Ombygningsår:

1951

Sidste tur:

1967

Ophugget:

-


Hoveddata (fortsat):

Hovedmaskineri: 2 x Holeby 4-takt diesel.

490 HK

Max. hastighed:

knob

Servicefart:

10½ knob

Max. passagerer:

400


Ramper/Porte: 

Bovportens bredde:

m

Agterportens bredde:

 m


Andre navne/ejere: 

Ærø:

1930-1967

Ero:

1967 -

:

-

:

-


Historie:
1930:  Kontraheret af Dampskibs- selskabet Ærø til indsættelse på en ny jernbanefærgerute mellem Svendborg og Ærøskøbing.
06-1931: Indsat på ruten Ærøskøbing - Svendborg.
1951: Ombygget og forlænget med 10 meter ved A/S Svendborg Skibsværft. Nye mål: 47,00/8,26/3,00, 292/114, 47m/30 biler. Nyt hovedmaskineri: 2 x 5-Cyl. Holeby diesel (625 kW).
1967: Solgt till Olbalna Plovidba, Split, Jugoslavien. Omdøbt til "
ERO". Indsat på ruten mellem Split og Brac.
197?: Overført til Jadranska Linijska Plovidba, Rijeka, Jugoslavien.
197?: Ombygges med bl.a. helt ny overbygning.
1991: Overført til Javno Poduzere Jadrolinija P.O., Rijeka, Kroatien.
2003:  Indsat i sommertrafik på rute mellem Markarska og Dalmatian island of Brac.

2005: Indsat på ruten Makarska - Sumartin.

search this site the web

search engine by freefind